+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
    • Vývoj mobilních aplikací
    • Záchrana projektů
    • Konzultace
    • Provoz a rozvoj mobilních aplikací
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Kontakt
k pracuje projektový manažer – obrázek ženy, okolo které je řada úkolů

Jak pracuje… Projektový manažer II

29.6.2022Jaroslav Pavlíček

Schůzky, reporty a plánování dalších úkolů. Tak vypadá běžný den naší projektové manažerky Jany. Víte ale, co přesně obnáší její práce v jednotlivých fázích každého projektu? Na to se podíváme v dalším díle našeho seriálu.

Pravidelné denní, týdenní a měsíční úkoly, se kterými si musí projektová manažerka poradit, jsme si představili v první epizodě seriálu Jak pracuje… Projektový manažer. Na specifika projektového managementu už nám ale nezbyl prostor.

A proto se jim budeme věnovat nyní.

Základ? Poptávka a nabídka

Z našeho článku o vývoji mobilních aplikací už víte, že práci na každém projektu rozdělujeme do 6 etap. Předchází tomu ale řada kroků, které začínají už přijetím poptávky.

Naše projektová manažerka Jana ji musí důkladně projít a utřídit si informace. Zjistí tak, zda má všechny potřebné údaje, nebo jestli je potřeba ještě něco doplnit.

Jakmile tedy prostuduje první podklady a přichystá doplňující dotazy, následuje první telefonát klientovi.

Poté Jana zorganizuje schůzku s naším ředitelem a zakladatelem Jardou, který je zodpovědný za technickou stránku projektů. Společně pak vytvoří základní zadání.

Obsahuje informace:

  • jaké obrazovky a funkčnosti v aplikaci budou,
  • na co se musíme při vývoji aplikace zaměřit
  • a jaká jsou rizika daného projektu.

Díky tomu dokáže Jana stanovit cenu za vývoj mobilní aplikace. A následně vytvořit nabídku, ve které klient najde například:

  • popis navrženého řešení,
  • harmonogram práce,
  • rozpočet
  • a požadavky na spolupráci s klientem.
Ukázka nabídky na zrpacování projektu od INITED Solutions.

Z nabídky klient zjistí, jak vnímáme zadání, jaké navrhujeme řešení i jaká bude cena aplikace a harmonogram práce.

Hotovou a schválenou nabídku pošle Jana klientovi. „Zároveň si s ním domluvím on-line schůzku, na které vše probereme. Ujistím se tak, že jsem na nic důležitého nezapomněla. Klient se zase může na cokoliv zeptat,” říká Jana.

Jakmile klient potvrdí, že s nabídkou souhlasí, pustíme se do další práce.

Etapa č. 1: Plán

Poté, co se s klientem dohodneme na spolupráci, naplánujeme si úvodní schůzku. Právě ta odstartuje první etapu – Plán.

Před touto schůzkou má Jana několik úkolů:

  • nastavit harmonogram s konkrétními deadliny;
  • naplánovat možné termíny pro pravidelné týdenní porady s klientem;
  • shrnout otázky a požadavky na klienta, které potřebujeme vyřešit v prvním měsíci práce na projektu;
  • nastavit procesy v programech Bitbucket a Jenkins, které využíváme k hlídání kvality kódu, testování aplikací a přípravě buildů;
  • založit nový projekt v Jiře a v Confluence a naplánovat pravidelné úkoly, které je potřeba v jednotlivých etapách řešit.

Zároveň Jana zorganizuje úvodní schůzku s vývojáři aplikace, kteří se na projektu podílejí, a probere s nimi jeho směřování i konkrétní úkoly.

Poté následuje schůzka s klientem. Její součástí je:

  • schválení finálního harmonogramu včetně termínů pravidelných porad, data zahájení prací a deadlinu pro dodání makety;
  • dohoda, kdy klient dodá konkrétní podklady (například vzorová data nebo vyplněný formulář pro registraci firmy do obchodů Google Play a App Store);
  • upřesnění budoucí podoby projektové dokumentace;
  • a určení kontaktní osoby, na kterou se můžeme obracet s dalšími otázkami a požadavky.

Etapa č. 2: Maketa

Po nastavení harmonogramu a zadání základních úkolů do Jiry a Confluence přecházíme do etapy Maketa.

Jejím základem je, stejně jako u ostatních etap, precizní projektový management. Tedy:

  • nastavení konkrétních dílčích úkolů,
  • přidělení daných úkolů zodpovědným osobám
  • a nastavení jasných termínů – jak u dílčích úkolů, tak pro dokončení celé etapy.

Termíny Jana nastavuje ve spolupráci s vývojáři. I to je zárukou, že nic nepodceníme a termíny budou nastavené zodpovědně a tak, aby nám zajistili dostatek času na pečlivou práci.

Díky přesné organizaci jednotlivých úkolů má navíc Jana celou dobu vše pod kontrolou. Nehrozí tak, že bychom cokoliv opomněli nebo některý výstup dodali po termínu.

V průběhu etapy Jana samozřejmě dohlíží na dodržování deadlinů. A když od vývojářů dostane připravenou maketu, vše ještě zkontroluje a otestuje.

„Mám tak 100% jistotu, že je všechno v pořádku. A mohu maketu předat klientovi. Ujistím se přitom, že s navrženou podobou aplikace souhlasí, případně probereme možné úpravy. A jakmile je vše schválené, pošlu první zálohovou fakturu,” popisuje ukončení druhé fáze vývoje Jana.

Etapa č. 3: Bez serveru

Také práce na etapě Bez serveru začínají v Jiře organizací dalších úkolů a nastavením příslušných deadlinů. V této fázi však začíná úkolů v Jiře výrazně přibývat. Proto je třeba samotné organizaci věnovat větší množství času.

Významnou součástí této etapy jsou také pravidelné scrumy s vývojáři. Jsou důležité například pro:

  • kontrolu deadlinů,
  • další směřování vývoje mobilní aplikace,
  • odhalení případných chybějících podkladů.

Pokud řešíme celý projekt, tedy včetně backendu a API, Jana je v této fázi zodpovědná také za správnou přípravu těchto součástí.

V případě, že backend a API zajišťuje klient, Jana zjišťuje, jak příprava těchto prvků pokračuje. Využívá k tomu už zmíněné pravidelné schůzky. Zároveň na nich klienta informuje o postupu vývoje.

Jako projektová manažerka zodpovědná za celý projekt se Jana v této fázi také stále intenzivněji věnuje testování aplikace. Ujistí se tak, že v projektu nejsou žádné chyby, které by mohly ohrozit stanovené deadliny nebo kvalitu aplikace.

Výsledkem této etapy je mobilní aplikace, která se na první pohled chová jako „ostrá“ verze. Pracuje ale bez napojení na server. Jakmile se Jana ujistí, že aplikace splňuje veškeré požadavky stanovené pro tuto etapu, předá ji na kontrolu klientovi.

Po schválení pak připraví a pošle druhou zálohovou fakturu.

Etapa č. 4: Integrace

Základem této etapy je opět projektový management v Jiře. Tedy příprava a organizace úkolů pro vývojáře mobilní aplikace, a to včetně backendu a API.

Důležitá je zejména koordinace vývojářů a jednotlivých úkolů, které na sebe navazují. Proto jsou součástí etapy Integrace minimálně dvě projektové schůzky.

„Stejně jako v předchozí etapě strávím řadu hodin testováním. Aplikace už je totiž napojená na API, a proto musím ověřit, že vše správně funguje,” podotýká Jana.

Ani v této fázi nechybí průběžné schůzky, na kterých klient získá informace o postupu práce. A zároveň nám umožňují získat chybějící podklady.

Etapa č. 5: Finalizace

Ve fázi Finalizace se hlavním objem prací stále víc přesunuje od klasického projektového managementu k testování aplikace. Zejména po zapracování změn a oprav navržených klientem.

Díky tomu se Jana ujistí, že jsou nové funkce v souladu s klientovými požadavky.

Samozřejmě i nadále dohlíží na organizaci projektu, plnění jednotlivých úkolů i dodržení stanovených deadlinů.

V tuto chvíli je součástí její agendy také registrace mobilní aplikace do obchodů Google Play, App Store a AppGallery.

„Zatímco u Google Play nezabere registrace obvykle víc než jednu až dvě hodiny, v případě App Store je situace složitější. Kvůli poměrně komplikovanému schvalování může registrace trvat i dva týdny. Také proto od klienta požaduji vyplnění registračního formuláře už v první etapě. Pomůže nám to ušetřit čas právě při finalizaci a publikaci aplikace,” vysvětluje postup prací naše projektová manažerka.

Jakmile je firma v obchodech zaregistrovaná a aplikace připravená, následuje závěrečná etapa.

Etapa č. 6: Publikace

Také etapa Publikace začíná organizací projektu v Jiře. Tentokrát následuje i doplnění zbývajících údajů do Confluence. V tomto systému evidujeme podklady, ze kterých následně Jana připraví projektovou dokumentaci a předá ji klientovi.

Následně už jen čekáme na schválení finální verze projektu klientem. A poté dá Jana pokyn k publikování a mobilní aplikace může do obchodů.

„Po vydání ještě zkontroluji, že vše správně funguje, a připravím fakturu na zbylou částku,” říká Jana.

Její práce tím ale nekončí. Čeká ji ještě schůzka s klientem, na které dohodnou podmínky dalšího rozvoje aplikace a jejího servisu.

Klient tak má jistotu, že se o aplikaci kdykoliv postaráme. A že bude správně fungovat i po aktualizaci operačních systémů.

Když práce skončí

Janina práce tedy pokračuje i po vydání aplikace, kdy je zodpovědná za další vývoj projektu i komunikaci s klientem.

A co Jana dělá, když zrovna nepracuje?

„Věnuji se hlavně rodině. Tedy manželovi a pětiletému synovi, se kterým chodím na plavání, výtvarné dílny a atletiku. Když mám čas opravdu jen pro sebe, většinou vyšívám obrázky na malířské plátno. A také se snažím hodně hýbat a cvičit. Po celém dni u počítače je totiž pohyb opravdu potřeba,” dodává Jana.

Grafický rozvrh úkolů k jednotlivým etapám vývoje.

Jaroslav Pavlíček
Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.
Předchozí článek 5 způsobů, jak využít rozšířenou realitu v mobilní aplikaci (a proč se vám to vyplatí) Další článek Budoucnost bez hesel? Google, Apple a Microsoft na ní pracují společně

Related Articles

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací I

12.1.2022Jana Marková

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací II

2.2.2022Jana Marková

Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací V

23.3.2022Jana Marková

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (26)
  • Mobilní aplikace (47)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (13)
  • Top (5)
  • Trendy (39)
  • Z naší dílny (20)

Přečtěte si také

  • Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
  • Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
  • Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
  • 6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
  • Cena vývoje mobilní aplikace 2024
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat!
  • 7 trendů ve vývoji mobilních aplikací pro rok 2024
  • Povinné ověření účtů vývojářů na Google Play
  • Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací
  • Nebuďte součástí hloupých předsudků a pověr! Můžete tím přijít o peníze i o zákazníky
  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}