Dotace na vývoj mobilní aplikace

Dotace na vývoj mobilní aplikace

Jak financovat vývoj mobilní aplikace z grantu, na co si dát pozor a co je předmětem závěrečné kontroly? V uplynulém období jsme úspěšně realizovali několik mobilních aplikací financovaných z dotací a grantů, v následujícím textu se podělíme o získané poznatky. Jednalo se o aplikace z různých oblastí: podpora prodeje, propagace obchodní značky, prodej digitálního obsahu, sběr a zpracování dat v oblasti IoT. Projekty byly svým rozsahem do 500 tis., řešení probíhalo nejčastěji v čase 6 měsíců.

Dotační programy

Dotační programy jsou vypisovány průběžně, aktuální přehled lze získat na stránkách odborníků, kteří se na dotace a granty specializují ( https://dotace.celkom.cz/aktualni-vyzvy/ nebo  https://www.enovation.cz/eu-dotace/). Čerpat lze z programů evropských i českých. Parametry se různí a nabídka v čase mění. Využití služeb grantových poradců podstatně zvýší šanci peníze získat, vyhnout se nečekaným překvapením.

Na co si dát pozor: ceny s DPH, bez DPH.

Vybrané grantové a podpůrné programy:

Pražský voucher a whitelist kreativců

Pražský voucher je dotační program zaměřený na podporu malých a středních podnikatelů v Praze. Jedna z oblastí, kterou je možné s jeho pomocí financovat, je také vývoj mobilní aplikace. Nabízená cena 500 tis. je dostatečná k přípravě konceptu, návrhu grafiky a následně realizace mobilní aplikace i serverového backendu včetně administrace a databáze. Dodavatele je třeba vybrat z tzv. whitelistu kreativců, bez uvedení v seznamu není možné projekt realizovat. Firmu INITED Solutions s.r.o. samozřejmě mezi kreativci naleznete 🙂

Definujte si splnitelný cíl

Cokoliv, co si napíšete do zadávací dokumentace jako cíle projektu, musíte opravdu splnit. Konzultujte s programátorem, co je a co není technicky možné. Příklady nesplnitelných cílů:

  • aplikace má milion stažení
  • aplikace na Google mapě ukazuje prodejny po Evropě a funguje offline (Google mapy v aplikacích nefungují offline)
  • platba za zboží přes nákupy v aplikaci (je zakázáno platit za fyzické zboží prostřednictvím nákupů v aplikaci)
  • sázková aplikace je vypublikovaná na Google Play (Google Play nedovoluje publikaci hazardních her a sázkových aplikací)

Více o pravidlech jednotlivých obchodů naleznete zde:

Neměňte zadání v průběhu

Zkušenost ukazuje, že vývoj mobilní aplikace trvá v průměru 3 až 4 měsíce, pokud je zadání jasné a nemění se. To vyvolává pocit, že je času dost. Není! Je ho akorát. Nic zbytečně neodkládejte. Každý týden je dobrý. Překonejte své pokušení měnit zadání v průběhu projektů. Je to přirozené, pokud sledujete, jak aplikace vzniká, nápady přicházejí a „je to přece jen drobnost“. S jídlem roste chuť.

Osvědčilo se nám rozdělit vývoj aplikace do několika etap tak, aby se začalo od těch nejdůležitějších věcí a postupně se přidávaly další, méně podstatné, méně viditelné. Také se osvědčil agilní přístup, kdy po celou dobu projektu probíhá intenzivní komunikace programátorů se zadavatelem v definovaných časových rámcích.

Sebelepší metodika dokáže čas ušetřit a hospodárně využít, ale ne přidat.

Pozor na součinnost a závislosti

Postavte projekt bez zbytečných závislostí na čemkoliv jiném. Tak, aby měl smysl a fungoval samostatně bez závislosti na jiném systému nebo projektu. Pokud podáváte několik grantových žádostí, nespoléhejte, že budou všechny schváleny nebo že budou schváleny současně. Pokud žádáte o grant na nový web a novou mobilní aplikaci, je třeba navrhnout projekty tak, aby web mohl fungovat bez mobilní aplikace a mobilní aplikace bez webu.

Kontrola

Závěrečná kontrola je formální akt, při kterém se kontroluje správnost projektové dokumentace a úplnost dodaných podkladů. Nikdo neproklikává aplikaci podle testovacích scénářů. Kontroluje se, zda jsou splněny projektové cíle. Většina věcí se dokazuje formou vyfocených obrazovek, videem nebo odkazy na web. Čísla musí přesně sedět.

Na co se připravit:

  • bazírování na nesmyslných detailech
  • rozpory v zadání a pravidlech poskytovatele grantu

V některých případech probíhá i kontrola v provozovně žadatele. Ta je vždy ohlášená, je dostatek času na přípravu dokumentace i povinné publicity (logo EU na dveře provozovny).

Překvapení

Připravte se na situaci, kdy Vám bude grant přidělen s delší časovou prodlevou, výjimkou nejsou ani dva roky. To je v dynamickém světě technologií velmi dlouhá doba, za kterou může dojít k mnoha změnám. Původní dodavatel už nemusí být k dispozici nebo změnil obor působení nebo už to pro něj za ty peníze není zajímavé.

Závěrečné shrnutí

  1. napište si splnitelné zadání
  2. nic zbytečně neodkládejte
  3. nedělejte změny v projektu v průběhu realizace
Sdílejte článek
Jaroslav Pavlíček
Jaroslav Pavlíček

Jaroslav je certifikovaný architekt (TOGAF) s 25+ lety praxe v IT. Díky tomu mají naše mobilní aplikace vysokou technickou úroveň a jsou postavené na spolehlivých technologiích. Své zkušenosti získával na projektech v zahraničí (Velká Británie, Malta) a vedle INITED působí jako konzultant Adobe Experience Manager, AEM.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.