Monetizace mobilních aplikací: 5 možností, které se vyplatí využít

Monetizace mobilních aplikací: 5 možností, které se vyplatí využít

Jakmile je mobilní aplikace hotová a publikovaná, řada firem stojí před stejnou otázkou: „Jak zařídit, aby si na sebe vydělala?“ Ve skutečnosti si ji musíte položit, už když začnete projekt plánovat. Díky tomu včas promyslíte vhodnou monetizační strategii. A aplikaci připravíte tak, aby ji co nejefektivněji využila.

Možností, jak zajistit, aby vaše aplikace vydělávala, je přitom celá řada. Pro různé projekty a firmy jsou však vhodné různé přístupy.

Proto si musíte nejprve ujasnit:

  • co bude vaše aplikace umět,
  • kdo ji bude využívat
  • nebo jak přesně budou lidé s aplikací pracovat.

To všechno vám umožní nastavit vhodný monetizační model.

Obecně platí, že zatímco zábavní projekty mají obvykle řadu možností jak vydělávat – typicky prostřednictvím nákupu v aplikacích či prémiových funkcí – u většiny služeb jsou možnosti omezenější. Obvykle jsou to zejména zpoplatněné funkce.

A primárně „neziskové“ projekty, například ze zdravotní či sociální oblasti, jsou zase většinou odkázané na sponzoring.

1. Sponzoring

Sponzoring je ideální pro aplikace, jejichž poslání je usnadnit lidem jakoukoliv činnost. Samy o sobě ale nemají ambice vydělávat.

Díky sponzoringu vám i přesto mohou přinést peníze. A zaplatit tak například svůj vývoj.

Stačí jen přidat do aplikace logo sponzora.

Vy tak pomůžete dané společnosti s propagací a za odměnu získáte peníze.

Pamatujte však, že aplikace je v první řadě pro uživatele. Logo tedy nesmí rušit ani omezovat či komplikovat práci s aplikací.

Jinak ji lidé nebudou používat. A skončí hluboko v archivech App Store a Google Play (i s vaším sponzorem).

Zároveň je ideální, aby byl sponzor spojený s oblastí, které se vaše aplikace věnuje. Pokud tedy uživatelům nabízíte například občanský zákoník v mobilu, je vhodným sponzorem advokátní kancelář.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

2. Placená aplikace

Většina aplikací v obchodech App Store a Google Play je zdarma. Existují však i takové, u kterých musí lidé za stažení zaplatit.

Tento model se hodí zejména v případě, že vaše aplikace nabízí služby, které lidé jinde nenajdou. A jsou ochotni vám za ně zaplatit.

Výhodou je, že máte jistý příjem, který přichází s každým stažením.

Zároveň však musíte vzít v úvahu, že placená aplikace může lidi odrazovat. Zvlášť pokud jinde najdou podobné služby bezplatně.

3. Reklamy v aplikaci

Univerzální způsob, jak vydělávat pomocí mobilní aplikace, jsou reklamy.

Nabízí hned několik formátů a variant. Díky tomu si snadno vyberete takový, který nebude uživatele zbytečně obtěžovat. A zároveň bude co nejefektivnější.

Navíc můžete s jejich pomocí propagovat i vlastní služby.

Podrobnější informace o tom, jak reklamy fungují, najdete v našem článku Reklamy v aplikaci: Efektivní způsob, jak zvýšit tržby i propagovat své služby.

S reklamami je spojená i možnost přidat k základní verzi aplikace ještě zpoplatněnou variantu. Setkáte se s ní zejména u zábavních projektů, které tak uživatelům umožňují například přehrávat hudbu či videa bez reklam.

Screenshot z mobilní aplikace YouTube lákající k předplatnému služby YouTube Premium.
Na zpoplatněnou prémiovou verzi své aplikace láká například YouTube.

4. Freemium varianta

Pokud nechcete vytvářet bezplatnou a placenou verzi své aplikace, máte ještě další možnost. Nechat základní variantu zdarma a zpoplatnit pouze některé funkce.

Na tomto principu fungují takzvané freemium aplikace.

Základní verze u nich obsahuje určitá omezení, která si uživatelé mohou za poplatek zrušit. A rozšířit tak možnosti aplikace.

Příkladem může být fakturační služba, ve které je omezený počet klientů, faktur a dalších dokladů. Uživatelé si pak za poplatek jednotlivé limity zruší – podle toho, co zrovna potřebují.

5. Nákupy v aplikacích

Nesmíme zapomenout ani na nákupy v aplikacích. Jsou velmi rozšířené zejména u her a v zábavních aplikacích, které lidem umožňují dokoupit různé herní předměty či vylepšení.

Hodí se ale i v případě, že chcete uživatelům zprostředkovat služby nad rámec aplikace.

Například u aplikace, která pomáhá s výcvikem psa, nabídnete uživatelům nákup vhodných doplňků a vybavení. Nebo možnost objednat si výcvik pod dohledem profesionálů.

Ideální řešení? Postupy kombinujte

Samozřejmě existují i další varianty. Například:

  • sbírání anonymních dat o uživatelích, která pak dáte k dispozici jiným službám;
  • příprava věrnostního systému, který uživatele motivuje k častějším návštěvám aplikace a využívání placených služeb
  • nebo reklamní push notifikace či stories zveřejněné v aplikaci.

Vždy však závisí na vaší aplikaci, která možnost bude nejlepší.

Nebojte se přitom jednotlivé varianty kombinovat. Efektivitu jednotlivých postupů tak ještě zvýšíte.

V INITED vám se vším rádi pomůžeme – od vývoje mobilní aplikace až po výběr vhodných monetizačních taktik a jejich realizaci. Napište nám a probereme podrobnosti.

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Mobilní aplikace za méně než 100 000 Kč? Řešením je zabalení webu do aplikace
Nezařazené
Mobilní aplikace za méně než 100 000 Kč? Řešením je zabalení webu do aplikace

Věděli jste, že i střední nebo menší firma může mít vlastní aplikaci v App Store nebo Google Play bez astronomických nákladů a složitého vývoje? Řešení, které...

Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
Mobilní aplikace
Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci

Se slovem widget jste se už pravděpodobně setkali. A pokud máte chytrý mobilní telefon, tak jste na widgety zcela určitě narazili i v praxi. Jsou...

Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde
Mobilní aplikace
Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde

Objevte klíčové funkce mobilní aplikace pro konferenci, které zlepší orientaci, komunikaci i zážitek účastníků Plánujete konferenci a chcete, aby šlapala jako hodinky? Pak se vám...

Aktualizace aplikací pro Android a iOS: Jak často jsou potřeba a proč je nepodceňovat
Mobilní aplikace
Aktualizace aplikací pro Android a iOS: Jak často jsou potřeba a proč je nepodceňovat

„Vaše aplikace bude smazána.“ Taková informace je noční můrou každého vydavatele – a může vás potkat rychleji, než čekáte. Stačí, když aplikaci neaktualizujete. Naše zkušenosti...

Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.