Jak oslovit co nejvíc lidí a přesvědčit je, aby využívali vaše služby? Řešením je využít web a přidat k němu mobilní aplikaci. Jenže její vývoj je poměrně nákladný. Proto řada společností sahá po další variantě. Jmenuje se PWA a je to zkratka pojmu progresivní webová aplikace.
Hlavní výhodou webových stránek je, že osloví velké množství uživatelů. Ať už přijdou na danou adresu přímo, z reklamy, nebo z vyhledávání.
Mobilní aplikace zase nabízí oproti webu výrazně vyšší konverzní poměr. Dokážou totiž svou nabídku přizpůsobit danému uživateli nebo ho například oslovit pomocí push notifikací.
Právě proto je řada firem ke svému webu přidává.
PWA: spojení webu a aplikace
Existuje ale ještě jedno řešení. PWA – progresivní webová aplikace.
Zjednodušeně řečeno je to určitý kompromis mezi webem a mobilní aplikací.
Na první pohled totiž vypadá jako mobilní aplikace, funguje však jako klasická webová stránka, která „běží“ v internetovém prohlížeči. Uživatelé přitom často ani nepostřehnou, že nejsou v aplikaci.
Oproti klasickému webu PWA:
- funguje i off-line,
- umožňuje posílat uživatelům push notifikace (v systému Android)
- a může využívat hardwarovou výbavu daného zařízení – tedy například čtečku otisků prstů.
Návštěvníkům tak nabízí lepší uživatelskou zkušenost než klasické webové stránky. A vám pak díky push notifikacím a off-line fungování přinese větší množství konverzí.
Mobilní aplikace jsou efektivnější
PWA jsou tak v řadě ohledů podobné klasickým mobilním aplikacím. Ty však jdou ještě dál a dokážou svůj obsah lépe přizpůsobit konkrétním uživatelům. A připravit jim personalizované prostředí i nabídku.
Právě to se následně odráží i na počtu konverzí – bez ohledu na to, jestli je cílem aplikace přimět uživatele k nákupu, přivést ho na pobočku, nebo ho přesvědčit, aby vás kontaktoval.
Kromě toho mobilní aplikace nabízí i řadu dalších funkcí a možností. Například mohou využít gamifikaci, a povzbudit tak uživatele k častějšímu používání aplikace nebo k využívání pokročilých funkcí.
Další výhody mobilních aplikací najdete v článku 8 důvodů, proč byste měli mít mobilní aplikaci.
Levnější a jednodušší řešení: PWA
Přestože toho mobilní aplikace umí mnohem víc, v některých ohledech mají PWA navrch. I proto je používá například Forbes, Spotify nebo AliExpress.
Oproti mobilním aplikacím jsou totiž PWA:
- levnější – jejich příprava běžně vyjde na několik desítek tisíc Kč, například v INITED se cena za přípravu PWA pohybuje do 50 000 Kč;
- vždy responzivní – uživatelé je totiž otevírají v internetovém prohlížeči, který se automaticky přizpůsobuje danému zařízení – a s ním se přizpůsobí také PWA,
- vždy univerzální – právě díky internetovému prohlížeči je můžete otevřít prakticky na jakémkoliv zařízení – bez ohledu na operační systém;
- rychle naprogramované – vzhledem k tomu, že fungují v prohlížeči a jejich obsah i struktura vychází z klasických webových stránek, je jejich tvorba obvykle jednodušší než vývoj klasické mobilní aplikace.
Kromě toho se PWA objevují i ve výsledcích vyhledávání na Googlu. Díky tomu mohou lépe oslovit uživatele.
Na druhou stranu ale musíte počítat s tím, že PWA nepropojíte s aplikacemi jiných stran.
Kdy se vám PWA vyplatí
Oproti klasickým mobilním aplikacím mají PWA navrch zejména svou univerzálností a snadným vývojem. Vyplatí se vám tedy zejména, pokud:
- máte omezený rozpočet,
- chcete aplikaci rychle
- a potřebujete ji dostat k co největšímu počtu lidí bez vytváření speciálních verzí pro iOS a Android.
Když máte víc prostoru a chcete, aby vaše aplikace dokázala s uživateli pracovat co nejefektivněji, je lepší sáhnout po klasické mobilní aplikaci.
V každém případě se můžete spolehnout na naši pomoc. Ať už potřebujete PWA, nebo mobilní aplikaci, ozvěte se nám a společně najdeme to nejvhodnější řešení.