+420 603 755 610
info@inited.cz
flagEnglish (Angličtina)
flagČeština
INITED Solutions s.r.o.
  • Domů
  • Služby
    • Vývoj mobilních aplikací
    • Záchrana projektů
    • Konzultace
    • Provoz a rozvoj mobilních aplikací
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Kontakt
Návrh mobilní aplikace na papíře a její testování v telefonu.

Pečlivě, pravidelně, systematicky. Jak v INITED testujeme mobilní aplikace

8.2.2023Jana Marková

Přemýšleli jste někdy o tom, bez čeho se neobejde žádná úspěšná aplikace? V první řadě je to kvalitní testování. Bez něj by v ní totiž byla řada chyb. Proto si na testování mobilních aplikací dáváme velmi záležet i my v INITED. Věnujeme se mu v 5 ze 6 fází vývoje každého projektu.

Aby bylo testování mobilních aplikací opravdu důkladné, má ho na starosti několik lidí. 

Na prvním místě jsou to vývojáři. Kontrolují styl kódování i správný chod aplikace a jednotlivých funkcí.

Kromě nich vše testuje také projektový manažer s klientem.

Právě klient totiž zná budoucí uživatele nejlépe. A proto ví, co potřebují a jak se chovají.

Abychom nic nevynechali, máme vždy připravené testovací scénáře a testovací protokoly. Vždy je tak přesně dané, čemu se budeme věnovat a které kroky budou následovat.

Navíc si díky tomu vytvoříme jasný harmonogram testování.

Testování v jednotlivých etapách

Při testování mobilní aplikace postupujeme podle našeho systému vývoje aplikací. Má 6 etap a testování vynecháváme pouze v první z nich.

Je totiž věnovaná plánování. Nemáme tedy ještě žádnou aplikaci, a tím pádem ani materiál k testování.

Nicméně už od další fáze je testování nedílnou součástí vývoje.

Testování v etapě Maketa

V etapě Maketa vytváříme proklikávací prototyp aplikace. Není ještě nasazený na server, nemá naprogramované funkce ani finální grafiku.

Je to spíše přehled všech obrazovek, které v aplikaci budou.

Ujistíme se tak, že chystaný projekt obsahuje vše, co je třeba. A pokud klient narazí na funkci, kterou by rád přidal, snadno ji připojíme.

Přidání nových funkcí je samozřejmě možné i v dalších fázích. Při tvorbě makety je to však nejsnazší.

V této fázi leží hlavní tíha testování na projektovém manažerovi. Musí totiž ověřit, že aplikace:

  • jde stáhnout, nainstalovat a spustit;
  • obsahuje všechny domluvené obrazovky;
  • na obrazovkách jsou všechny potřebné prvky – tedy tlačítka, obrázky, texty a další;
  • obsahuje i splash screen.

Kromě toho kontroluje také správný styl kódování.

Na něj dohlíží i vývojáři, kteří sledují také správnou strukturu adresářů a přípravu pomocných příkazů pro pop-up okna.

Klient pak ověří, zda:

  • mu jde aplikace stáhnout,
  • vidí všechny domluvené obrazovky,
  • chce přidat či změnit nějakou funkci.

Testování v etapě Bez serveru

Etapa Bez serveru je oproti předchozí fázi o krok dál a tomu musí odpovídat i testování.

Před sebou totiž máme plně funkční aplikaci, která se od finální verze zpravidla liší jen tím, že ještě není napojená na server. Funguje tedy off-line a po vypnutí nezůstanou uložené změny, které uživatel v aplikaci provedl.

V této fázi testujeme zejména, jestli:

  • při stahování aplikace vidí uživatel její skutečné logo;
  • je logo vidět i po nainstalování mobilní aplikace;
  • je součástí i splash screen;
  • se uživateli při prvním spuštění zobrazuje onboarding, který ho aplikací provede (pokud je součástí projektu);
  • je v aplikaci správná grafika – od písma přes barvy až po celkový styl;
  • formuláře s povinnými poli skutečně trvají na jejich vyplnění a nemůžete je obejít;
  • v aplikaci nechybí loader, který ukazuje průběh načítání;
  • funguje tlačítko zpět,
  • aplikace nepadá,
  • je aplikace napojená na Sentry a Google Analytics
  • a hlavně zda vše funguje, jak má.

Stejné faktory samozřejmě ověřují vývojáři. Znamená to, že jednotlivé prvky procházejí několikanásobnou kontrolou a testováním.

Kromě toho vývojáři kontrolují také API. V etapě Bez serveru už ho totiž musíme mít připravené pro další fázi, kdy na něj napojíme aplikaci.

Pro klienta je v tuto chvíli testování jednodušší. Stačí, když si aplikaci vyzkouší a ověří si, že všechno funguje podle jeho představ.

Pokud zjistí, že mu některá funkce chybí, nebo naopak přebývá, vše upravíme. Stejně jako když ji chce jen pozměnit.

Testování v etapě Integrace

V etapě Integrace potřebujeme aplikaci připravit na on-line fungování a napojení na server. K tomu využíváme API, které jsme připravili v předchozí fázi.

Poté opět přichází na řadu důkladné testování.

Při něm se musíme zejména vžít do role uživatele. A otestovat všechny možné i nemožné scénáře, jak se může v aplikaci chovat.

Ověřujeme tedy:

  • jednotlivé funkce včetně toho, zda si aplikace i po tvrdém vypnutí pamatuje předchozí kroky;
  • rychlost aplikace – tedy načítání položek nebo například odesílání pokynů;
  • přijímání push notifikací (pokud jsou součástí projektu);
  • systémové notifikace – tedy správné zobrazení systémových nebo chybových oken.

Stejně jako v předchozích etapách vše testují jak vývojáři, tak projektový manažer. Díky tomu dokážeme podchytit prakticky jakékoliv chyby.

Zároveň na testování mobilní aplikace intenzivněji spolupracujeme s klientem.

Jak už jsme totiž zmínili, budoucí uživatele zná nejlépe. A proto dokáže nejvěrněji simulovat jejich chování.

Klientovi přitom vždy řekneme, co je z jeho strany potřeba otestovat. Díky tomu ví, na co se zaměřit. A zároveň se vyhne částem, na kterých ještě pracujeme.

Postupně tak my i klient otestujeme celou aplikaci. A připravíme ji na finále.

Testování v etapě Finalizace

Předposlední etapou je Finalizace. V této chvíli už je většina práce hotová a zbývá jen doladit poslední drobnosti.

A to platí také pro testování mobilní aplikace.

Naprostou většinu chyb či nedostatků jsme už odhalili v předchozích fázích a nyní je potřeba udělat poslední komplexní testy, které nám dají jistotu, že jsme nic neopomněli.

Opět se jim proto poctivě věnujeme my i klient. Vždy přitom procházíme celou aplikaci, zkoušíme různé scénáře a testujeme jednotlivé funkce.

Navazujeme tak na to, co jsme už řešili v předchozích fázích.

Jakmile se ujistíme, že vše správně funguje, napojíme aplikace na produkční prostředí. A testování opakujeme. Jak na straně INITED, tak u klienta.

Díky tomu odhalíme případné chyby, které mohou nastat při přechodu do produkčního prostředí. A připravíme tak aplikaci na vydání.

Testování v etapě Publikace

Na testování nezapomínáme ani po vydání projektu – tedy v etapě Publikace. Reagujeme zejména na podněty uživatelů, kteří narazí na nesprávné chování aplikace.

Jakmile dostaneme informaci o chybě, snažíme se ji replikovat a zjistit, kde a proč vzniká. Následně vše opravíme.

A opět otestujeme.

Máme tak jistotu, že připravená záplata správně funguje.

Chybám, které se objeví v ostrém provozu, se bohužel nedá zabránit ani při sebepečlivějším testování. Je to dané zejména tím, že se uživatelé v aplikaci někdy chovají jinak, než my i klient předpokládáme.

A také tím, že používají odlišné telefony, než na kterých jsme mobilní aplikaci testovali.

Například proto, že některý z výrobců vydá zcela nový mobil s odlišnými specifikacemi i úpravou operačního systému.

Na takové situace samozřejmě reagujeme a připravujeme aktualizace mobilní aplikace. A s ní vždy souvisí i důkladné testování.

Přesnou podobu těchto služeb vždy definujeme v servisní smlouvě.

Myslíme na různé telefony i systémy

U testování mobilní aplikace je zásadní, aby bylo opravdu důkladné. Proto mu v každé etapě vývoje věnujeme více a více času.

Tak, aby klient i uživatelé dostali aplikaci, která bude fungovat podle jejich představ.

Z toho důvodu také vše testujeme na různých typech a modelech mobilních telefonů i na odlišných operačních systémech.

Díky tomu odhalíme co nejvíce chyb. A vy máte jistotu, že do provozu půjde jen perfektně připravená aplikace.

Přesvědčte se o tom sami! Napište nám a postaráme se o vývoj mobilní aplikace, která splní očekávání vás i vašich klientů.

Jana Marková
Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.
Předchozí článek 5 důvodů, proč váš klient potřebuje mobilní aplikaci: 2. Zlepšení brand awareness Další článek Monetizace mobilních aplikací: 5 možností, které se vyplatí využít

Related Articles

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

21.2.2024Jana Marková
Ruka držící tablet, na kterém jsou informace o zabíraných balících.

5 způsobů, jak využít rozšířenou realitu v mobilní aplikaci (a proč se vám to vyplatí)

22.6.2022Jaroslav Pavlíček
Mobilní telefon s velkým nápisem ERROR.

Vaše „aplikace neodpovídá“? Hrozí vám propad v Google Play a App Store

7.12.2022Jaroslav Pavlíček

Kategorie článků

  • Marketing a prodej (26)
  • Mobilní aplikace (47)
  • Mobilní telefony a HW/Ostatní (13)
  • Ostatní (13)
  • Top (5)
  • Trendy (39)
  • Z naší dílny (20)

Přečtěte si také

  • Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
  • Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
  • Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
  • 6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
  • Hodinová sazba za vývoj mobilní aplikace: jak se liší u freelancerů a agentur
  • Cena vývoje mobilní aplikace 2024
  • Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
  • Chcete, aby vaše aplikace zůstala na Google Play? Musíte ji aktualizovat!
  • 7 trendů ve vývoji mobilních aplikací pro rok 2024
  • Povinné ověření účtů vývojářů na Google Play
  • Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací
  • Nebuďte součástí hloupých předsudků a pověr! Můžete tím přijít o peníze i o zákazníky
  • Máte aktuální API? Bez ní vás někteří uživatelé v Google Play nenajdou
  • UX mobilní aplikace: 3 věci, na které musíte myslet
  • AI na vlastní kůži: Jak vypadá aplikace s texty od ChatGPT
  • Proč je práce z domova okolím vnímána jako podřadnější než práce v kanceláři?
  • 3 největší novinky, které přinese Google Pixel 8
  • 6 technologií, které vylepší vaši aplikaci
  • 5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci
  • 7 nejčastějších chyb, které firmy dělají v ASO

Ahoj 123

blablabl

  • Domů
  • Služby
  • Pro agentury
  • Ukázky naší práce
  • Blog
  • Náš tým
  • Kontakt
© 2023 Created by Provocado
Na tomto webu používáme cookies
Cookies nám pomáhají vidět realitu - co návštěvníky zajímá, co čtou a co naopak přeskakují. Používáme Google Analytics, Google Fonts aYouTube. Více o cookies, najdete v dokumentu níže.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
Předvolby
{title} {title} {title}