Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací

Jak funguje našich 6 etap vývoje mobilních aplikací

Z naší dílny

Plán, Maketa, Bez serveru, Integrace, Finalizace a Publikace. Tak se jmenuje 6 etap vývoje mobilních aplikací, které používáme v INITED. Díky nim vždy víme, které kroky budou právě následovat, nic neopomeneme a hlavně – vše stihneme v domluvených termínech. Projděte si tyto etapy s námi.

Obsah
1. etapa: Plán
2. etapa: Maketa
3. etapa: Bez serveru
4. etapa: Integrace
5. etapa: Finalizace
6. etapa: Publikace
Bonusy

Systém 6 etap vývoje mobilních aplikací vychází z našich dlouholetých zkušeností. S jejich pomocí jsme vytvořili postup, který váš projekt změní z úvodního nápadu v úspěšnou aplikaci.

Je nastavený tak, abychom eliminovali chyby i zbytečné prostoje.

Vývoj je tak maximálně kvalitní a plynulý – a navíc v každé fázi získáte podrobné informace o tom, jak práce pokračuje.

1. etapa: Plán

Úvodní etapa naší spolupráce začíná už přijetím poptávky. Do 24 hodin se vám ozveme a zjistíme podrobnosti, které potřebujeme pro vytvoření nabídky.

Následně se s vámi sejdeme a vše vám odprezentujeme.

Jakmile nabídku schválíte, pustíme se do administrativy. Právě ta je v první fázi vývoje klíčová.

Potřebujeme totiž vytvořit harmonogram, který zajistí, že na sebe budou jednotlivé úkony navazovat. Můžete se tedy spolehnout, že vše půjde plynule a bude včas hotové.

V této době doladíme také další podmínky spolupráce. Včetně termínů pravidelných schůzek nebo zajištění kontaktních osob, na které se můžeme obracet s dotazy.

Pomáhá spolehlivá šablona

V první etapě vytvoříme i zadání úkolů. Využíváme přitom ověřenou šablonu, která zaručuje, že na nic nezapomeneme.

Zároveň připravíme wireframy jednotlivých částí aplikace. A na pravidelných schůzkách vám je představíme.

Podrobnosti o etapě Plán najdete v článku Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací I.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

2. etapa: Maketa

Další výstupy vás čekají v etapě Maketa, kdy připravíme přehled všech obrazovek. Díky tomu si společně ověříme, že aplikace pokrývá vše, co má. A že v ní nechybí žádná funkce.

Zároveň od vás získáme další potřebné informace a podklady. Patří mezi ně například:

  • grafika pro splash screen,
  • ikona aplikace
  • nebo UDID jednotlivých zařízení (unikátní identifikátor konkrétních zařízení Apple, který se používá u aplikací pro iOS).

Tyto prvky se objeví i ve výsledné maketě. Stejně jako číslo verze.

Pro interní procesy je důležitý fakt, že v této fázi začínáme tvořit projektovou dokumentaci. Najdete v ní všechny potřebné informace o aplikaci, což vám usnadní pozdější úpravy a vylepšení.

Vznikají i první části kódu, které v této etapě také zkontrolujeme. Současně zrevidujeme správnou strukturu adresářů. Právě ona nám pomáhá udržovat ve všem 100% pořádek.

Podrobnosti o etapě Maketa najdete v článku Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací II.

3. etapa: Bez serveru

Jakmile si společně ověříme, že v maketě je vše podle vašich představ, přecházíme do fáze Bez serveru. V ní vzniká první funkční aplikace.

Funguje ale pouze off-line – bez napojení na server.

Znamená to, že se zadaná data neukládají nebo že se nemůžete přihlásit pomocí facebookového nebo gmailového účtu.

Jinak je ale k nerozeznání od skutečné aplikace.

Obsahuje tedy:

  • popis jednotlivých funkcí,
  • UX mobilní aplikace,
  • grafiku,
  • reálné údaje,
  • funkční tlačítka
  • nebo napojení na analytický nástroj Firebase Analytics a na službu Sentry pro reportování chyb.

V průběhu této etapy s vámi úzce spolupracujeme. Potřebujeme totiž do aplikace doplnit reálné údaje a společně musíme doladit i grafickou stránku projektu.

Kromě toho v této etapě:

  • připravíme datové modely,
  • simulujeme komunikaci se serverem
  • a vytvoříme backend i API (pokud je nedodáte sami).

Podrobnosti o etapě Bez serveru najdete v článku Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací III.

4. Etapa: Integrace

V etapě Integrace přichází čas propojit frontendovou část aplikace (tu, kterou vidí běžní uživatelé) s databází na backendu.

Jakmile to uděláme, aplikace si pamatuje registrované uživatele a další uložené změny. Tyto úpravy se musí promítnout i v administraci projektu.

Aplikace obsahuje také:

  • funkční push notifikace,
  • finální grafiku i funkce,
  • propojení s administrací pomocí API
  • nebo popis API.

V hlavní roli testování

V tuto chvíli je kromě samotného vývoje a doladění jednotlivých prvků důležité zejména intenzivní testování. Věnujeme se mu samozřejmě už v předchozích fázích, ale právě v etapě Integrace přichází ke slovu ve velké míře.

V testovacím prostředí mimo jiné ověřujeme:

  • jak aplikace reaguje na uživatelské požadavky;
  • zda vše funguje plynule;
  • jestli funkce pracují, jak mají;
  • nebo zda v aplikaci nechybí ani ty nejmenší drobnosti.

A samozřejmě ověřujeme i kvalitu kódu a správné fungování síťové komunikace.

Podrobnosti o etapě Integrace najdete v článku Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací IV.

5. etapa: Finalizace

Fáze Finalizace je zaměřena zejména na testování. Vše důkladně procházíme a zkoušíme jednotlivé scénáře, různé operační systémy a mobilní zařízení. Díky tomu odhalujeme i skryté a nenápadné chyby.

Na testování spolupracujeme také s vámi. Čím více různých zařízení, systémů a uživatelů se do testování zapojí, tím efektivnější testování bude.

Navíc nejlépe znáte své klienty. Dokážete tedy přesněji předvídat a simulovat jejich chování v aplikaci.

V této fázi také:

  • převádíme aplikaci na finální URL adresu,
  • vytvoříme server pro produkční prostředí
  • nebo například vložíme produkční klíč do Google Analytics.

Aplikaci tak připravíme k vydání.

Zároveň je tato fáze tou poslední, kdy ještě můžete v projektu dělat změny. To je samozřejmě možné i ve všech předešlých etapách.

Podrobnosti o etapě Finalizace najdete v článku Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací V.

6. etapa: Publikace

Závěrečná etapa se věnuje zejména vydání aplikace v obchodech App Store a Google Play (případně v App Gallery od Huawei). Takové vydání však bývá poměrně náročné. A splnění všech požadavků jednotlivých obchodů zabere i více než 2 týdny.

Schvalovací proces v obchodech totiž nějakou dobu trvá. Navíc hrozí, že kvůli zdánlivé drobnosti provozovatel vydání zamítne.

V INITED ale máme s vydáváním mobilních aplikací bohaté zkušenosti. Díky tomu dokážeme váš projekt připravit tak, aby bylo podobné riziko minimální. A když se nějaký problém přece jen objeví, okamžitě na něj reagujeme.

I v této etapě s vámi budeme intenzivně spolupracovat. Potřebujeme od vás například texty, které se v obchodě u aplikace objeví, a další informace.

V této fázi vám předáme i hotovou projektovou dokumentaci. Najdete v ní:

  • základní informace o projektu,
  • jeho podrobný popis
  • nebo zdrojové kódy.

Zároveň byste tou dobou měli mít všechny přístupové údaje.

Celý projekt je tak ve vašich rukou. A je na vás, jak ho budete dále rozvíjet.

Jakmile aplikace vyjde, ještě si ověříme, že jde stáhnout a vše správně funguje. Teprve poté je pro nás projekt dokončený.

Podrobnosti o etapě Publikace najdete v článku Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací VI.

banner INITED Solutions

Bonusy

Aby vaše mobilní aplikace správně fungovala, musíte se o ni starat i po publikování. A pravidelně ji aktualizovat. Díky tomu ji připravíte například na vydání nových verzí operačního systému.

Proto vám nabízíme servis mobilních aplikací. Postaráme se při něm mimo jiné o:

  • aktualizace mobilní aplikace,
  • aktualizace certifikátů,
  • obnovu registrace u App Store
  • nebo o opravu chyb a nesrovnalostí, které sami objevíme aktivním monitoringem aplikace, případně je nahlásí uživatelé.

Aby bylo jasné, co servis obsahuje a že budeme na vše rychle reagovat, sepíšeme servisní smlouvu. Jsou v ní definované naše povinnosti i rozsah a cena poskytované podpory. Nemusíte se tak bát žádných nečekaných překvapení.

Podrobnosti o servisu najdete v článku Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací: bonus č. 1.

Přidání nových funkcí

Cílem servisu je pečovat o aplikaci a udržovat ji bezchybnou a uživatelsky přívětivou. Nezaměřuje se ale na její další rozvoj – na přidávání nových funkcí nebo grafických prvků.

Také s tím vám však rádi pomůžeme. Stačí navrhnout funkci, kterou chcete implementovat, a o zbytek se postaráme.

Pokud máte zájem, budeme posílat své podněty i my vám. Při jejich hledání vycházíme z průběžné analýzy konkurenčních projektů a ze sbírání zpětné vazby od uživatelů.

Jakmile se na úpravách aplikace dohodneme, postupujeme podobně jako u zcela nového projektu. Využijeme tedy našich 6 etap vývoje mobilních aplikací.

Čeká nás například:

  • příprava nabídky a stanovení harmonogramu,
  • vývoj nové funkce a její testování v off-line i on-line prostředí
  • a následně vydání nové verze vaší aplikace.

Výhodou je, že už máme k dispozici fungující aplikaci, kterou dobře známe. Díky tomu bývá přidání nových funkcí rychlejší a jednodušší.

Podrobnosti o rozvoji aplikace najdete v článku Jak tvoříme vaše aplikace aneb 6 etap vývoje mobilních aplikací: bonus č. 2.

Aplikaci máte už za pár měsíců

Jak dlouho vývoj trvá, záleží zejména na složitosti projektu. To samé platí také u ceny za vývoj mobilní aplikace.

V INITED vám ale tyto informace prozradíme hned na začátku spolupráce, kdy připravíme nezávaznou nabídku, ve které najdete i termín dokončení a cenu projektu.

Od začátku tak víte, na čem jste. A nemusíte se bát žádných překvapení.

Jednoduše nás kontaktujte a řekněte nám, co potřebujete!

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ilustrační obrázek s názvem rozhovoru s Janou Markovou o mobilních a webových aplikacích.
Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Ilustrační grafika s názvem článku a rukou kreslící návrh mobilní aplikace.
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě
Ostatní
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?
Mobilní aplikace
Apple umožňuje publikovat aplikace v alternativních obchodech. Jaké jsou podmínky?

Vydávat aplikace pro iOS mimo App Store bylo až donedávna prakticky nemyslitelné. Od března 2024 je to ale jinak – Apple totiž vydavatelům v Evropské...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít
Mobilní aplikace
Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play
6 rozdílů mezi ASO pro App Store a pro Google Play

Jakmile připravíte novou mobilní aplikaci, máte před sebou zásadní úkol – dostat ji k co největšímu množství lidí. Pomůže vám s tím ASO – tedy...