Pečlivě, pravidelně, systematicky. Jak v INITED testujeme mobilní aplikace

Pečlivě, pravidelně, systematicky. Jak v INITED testujeme mobilní aplikace

Přemýšleli jste někdy o tom, bez čeho se neobejde žádná úspěšná aplikace? V první řadě je to kvalitní testování. Bez něj by v ní totiž byla řada chyb. Proto si na testování mobilních aplikací dáváme velmi záležet i my v INITED. Věnujeme se mu v 5 ze 6 fází vývoje každého projektu.

Aby bylo testování mobilních aplikací opravdu důkladné, má ho na starosti několik lidí

Na prvním místě jsou to vývojáři. Kontrolují styl kódování i správný chod aplikace a jednotlivých funkcí.

Kromě nich vše testuje také projektový manažer s klientem.

Právě klient totiž zná budoucí uživatele nejlépe. A proto ví, co potřebují a jak se chovají.

Abychom nic nevynechali, máme vždy připravené testovací scénáře a testovací protokoly. Vždy je tak přesně dané, čemu se budeme věnovat a které kroky budou následovat.

Navíc si díky tomu vytvoříme jasný harmonogram testování.

Testování v jednotlivých etapách

Při testování mobilní aplikace postupujeme podle našeho systému vývoje aplikací. Má 6 etap a testování vynecháváme pouze v první z nich.

Je totiž věnovaná plánování. Nemáme tedy ještě žádnou aplikaci, a tím pádem ani materiál k testování.

Nicméně už od další fáze je testování nedílnou součástí vývoje.

Testování v etapě Maketa

V etapě Maketa vytváříme proklikávací prototyp aplikace. Není ještě nasazený na server, nemá naprogramované funkce ani finální grafiku.

Je to spíše přehled všech obrazovek, které v aplikaci budou.

Ujistíme se tak, že chystaný projekt obsahuje vše, co je třeba. A pokud klient narazí na funkci, kterou by rád přidal, snadno ji připojíme.

Přidání nových funkcí je samozřejmě možné i v dalších fázích. Při tvorbě makety je to však nejsnazší.

V této fázi leží hlavní tíha testování na projektovém manažerovi. Musí totiž ověřit, že aplikace:

  • jde stáhnout, nainstalovat a spustit;
  • obsahuje všechny domluvené obrazovky;
  • na obrazovkách jsou všechny potřebné prvky – tedy tlačítka, obrázky, texty a další;
  • obsahuje i splash screen.

Kromě toho kontroluje také správný styl kódování.

Na něj dohlíží i vývojáři, kteří sledují také správnou strukturu adresářů a přípravu pomocných příkazů pro pop-up okna.

Klient pak ověří, zda:

  • mu jde aplikace stáhnout,
  • vidí všechny domluvené obrazovky,
  • chce přidat či změnit nějakou funkci.

Testování v etapě Bez serveru

Etapa Bez serveru je oproti předchozí fázi o krok dál a tomu musí odpovídat i testování.

Před sebou totiž máme plně funkční aplikaci, která se od finální verze zpravidla liší jen tím, že ještě není napojená na server. Funguje tedy off-line a po vypnutí nezůstanou uložené změny, které uživatel v aplikaci provedl.

V této fázi testujeme zejména, jestli:

  • při stahování aplikace vidí uživatel její skutečné logo;
  • je logo vidět i po nainstalování mobilní aplikace;
  • je součástí i splash screen;
  • se uživateli při prvním spuštění zobrazuje onboarding, který ho aplikací provede (pokud je součástí projektu);
  • je v aplikaci správná grafika – od písma přes barvy až po celkový styl;
  • formuláře s povinnými poli skutečně trvají na jejich vyplnění a nemůžete je obejít;
  • v aplikaci nechybí loader, který ukazuje průběh načítání;
  • funguje tlačítko zpět,
  • aplikace nepadá,
  • je aplikace napojená na Sentry a Google Analytics
  • a hlavně zda vše funguje, jak má.

Stejné faktory samozřejmě ověřují vývojáři. Znamená to, že jednotlivé prvky procházejí několikanásobnou kontrolou a testováním.

Kromě toho vývojáři kontrolují také API. V etapě Bez serveru už ho totiž musíme mít připravené pro další fázi, kdy na něj napojíme aplikaci.

Pro klienta je v tuto chvíli testování jednodušší. Stačí, když si aplikaci vyzkouší a ověří si, že všechno funguje podle jeho představ.

Pokud zjistí, že mu některá funkce chybí, nebo naopak přebývá, vše upravíme. Stejně jako když ji chce jen pozměnit.

Testování v etapě Integrace

V etapě Integrace potřebujeme aplikaci připravit na on-line fungování a napojení na server. K tomu využíváme API, které jsme připravili v předchozí fázi.

Poté opět přichází na řadu důkladné testování.

Při něm se musíme zejména vžít do role uživatele. A otestovat všechny možné i nemožné scénáře, jak se může v aplikaci chovat.

Ověřujeme tedy:

  • jednotlivé funkce včetně toho, zda si aplikace i po tvrdém vypnutí pamatuje předchozí kroky;
  • rychlost aplikace – tedy načítání položek nebo například odesílání pokynů;
  • přijímání push notifikací (pokud jsou součástí projektu);
  • systémové notifikace – tedy správné zobrazení systémových nebo chybových oken.

Stejně jako v předchozích etapách vše testují jak vývojáři, tak projektový manažer. Díky tomu dokážeme podchytit prakticky jakékoliv chyby.

Zároveň na testování mobilní aplikace intenzivněji spolupracujeme s klientem.

Jak už jsme totiž zmínili, budoucí uživatele zná nejlépe. A proto dokáže nejvěrněji simulovat jejich chování.

Klientovi přitom vždy řekneme, co je z jeho strany potřeba otestovat. Díky tomu ví, na co se zaměřit. A zároveň se vyhne částem, na kterých ještě pracujeme.

Postupně tak my i klient otestujeme celou aplikaci. A připravíme ji na finále.

Testování v etapě Finalizace

Předposlední etapou je Finalizace. V této chvíli už je většina práce hotová a zbývá jen doladit poslední drobnosti.

A to platí také pro testování mobilní aplikace.

Naprostou většinu chyb či nedostatků jsme už odhalili v předchozích fázích a nyní je potřeba udělat poslední komplexní testy, které nám dají jistotu, že jsme nic neopomněli.

Opět se jim proto poctivě věnujeme my i klient. Vždy přitom procházíme celou aplikaci, zkoušíme různé scénáře a testujeme jednotlivé funkce.

Navazujeme tak na to, co jsme už řešili v předchozích fázích.

Jakmile se ujistíme, že vše správně funguje, napojíme aplikace na produkční prostředí. A testování opakujeme. Jak na straně INITED, tak u klienta.

Díky tomu odhalíme případné chyby, které mohou nastat při přechodu do produkčního prostředí. A připravíme tak aplikaci na vydání.

Testování v etapě Publikace

Na testování nezapomínáme ani po vydání projektu – tedy v etapě Publikace. Reagujeme zejména na podněty uživatelů, kteří narazí na nesprávné chování aplikace.

Jakmile dostaneme informaci o chybě, snažíme se ji replikovat a zjistit, kde a proč vzniká. Následně vše opravíme.

A opět otestujeme.

Máme tak jistotu, že připravená záplata správně funguje.

Chybám, které se objeví v ostrém provozu, se bohužel nedá zabránit ani při sebepečlivějším testování. Je to dané zejména tím, že se uživatelé v aplikaci někdy chovají jinak, než my i klient předpokládáme.

A také tím, že používají odlišné telefony, než na kterých jsme mobilní aplikaci testovali.

Například proto, že některý z výrobců vydá zcela nový mobil s odlišnými specifikacemi i úpravou operačního systému.

Na takové situace samozřejmě reagujeme a připravujeme aktualizace mobilní aplikace. A s ní vždy souvisí i důkladné testování.

Přesnou podobu těchto služeb vždy definujeme v servisní smlouvě.

Chybí vám spolehliví developeři, kteří budou dodávat dle zadání?

Myslíme na různé telefony i systémy

U testování mobilní aplikace je zásadní, aby bylo opravdu důkladné. Proto mu v každé etapě vývoje věnujeme více a více času.

Tak, aby klient i uživatelé dostali aplikaci, která bude fungovat podle jejich představ.

Z toho důvodu také vše testujeme na různých typech a modelech mobilních telefonů i na odlišných operačních systémech.

Díky tomu odhalíme co nejvíce chyb. A vy máte jistotu, že do provozu půjde jen perfektně připravená aplikace.

Přesvědčte se o tom sami! Napište nám a postaráme se o vývoj mobilní aplikace, která splní očekávání vás i vašich klientů.

Sdílejte článek
Jana Marková
Jana Marková

Jana je projektový manažer s 5+ letou praxí v oblasti vývoje mobilních aplikací. Za tu dobu zkrátila čas vývoje aplikace na v průměru 4 měsíce a získala si oblibu klientů především díky včasné a přímé komunikaci. Jak kloubí náročné povolání s rodinou a další příběhy naleznete v článku Jak pracuje projektový manažer.

Oblíbené
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Ilustrační grafika s nápisem AI.
5 tipů, jak využít umělou inteligenci v mobilní aplikaci

Pokud se 10 lidí zeptáte, jaký je největší trend v oblasti mobilních aplikací, s největší pravděpodobností vám všichni odpoví stejně – umělá inteligence. Velká popularita...

Ostatní 20. 3. 2024
Jana Marková: Mobilní, nebo webová aplikace? Někdy je nejlepší mít obě

Aby práce na mobilní aplikaci běžely plynule a bez zbytečných potíží, je potřeba pečlivé projektové vedení. A za to je v INITED už od roku...

Od nápadu na aplikaci k dokonalému projektu: 6 kroků, které musíte ujít

„Mám nápad na skvělou mobilní aplikaci.“ Takovou větu u nás slyšíme velmi často. Jenže… od nápadu k aplikaci vede dlouhá cesta, na které potřebujete promyslet...

Mohlo by vás zajímat

Zobrazit vše
Mobilní aplikace za méně než 100 000 Kč? Řešením je zabalení webu do aplikace
Nezařazené
Mobilní aplikace za méně než 100 000 Kč? Řešením je zabalení webu do aplikace

Věděli jste, že i střední nebo menší firma může mít vlastní aplikaci v App Store nebo Google Play bez astronomických nákladů a složitého vývoje? Řešení, které...

Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci
Mobilní aplikace
Co jsou widgety a proč se vyplatí i vaší aplikaci

Se slovem widget jste se už pravděpodobně setkali. A pokud máte chytrý mobilní telefon, tak jste na widgety zcela určitě narazili i v praxi. Jsou...

Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde
Mobilní aplikace
Mobilní aplikace pro konference: 7 věcí, bez kterých se neobejde

Objevte klíčové funkce mobilní aplikace pro konferenci, které zlepší orientaci, komunikaci i zážitek účastníků Plánujete konferenci a chcete, aby šlapala jako hodinky? Pak se vám...

Aktualizace aplikací pro Android a iOS: Jak často jsou potřeba a proč je nepodceňovat
Mobilní aplikace
Aktualizace aplikací pro Android a iOS: Jak často jsou potřeba a proč je nepodceňovat

„Vaše aplikace bude smazána.“ Taková informace je noční můrou každého vydavatele – a může vás potkat rychleji, než čekáte. Stačí, když aplikaci neaktualizujete. Naše zkušenosti...

Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu
Mobilní aplikace
Splash screeny v mobilních aplikacích. Od teorie a historie až po implementace na iOS a Androidu

V ideálním světě by se mobilní aplikace spustila okamžitě. Načtení všech potřebných dat ale chvíli trvá. Telefony jsou sice čím dál tím výkonnější, aplikace s...

Novinky ze světa mobilních aplikací každý měsíc na vašem e-mailu.